A
testkultúra, a sport története szinte egyidős az emberiség
történetével. A sport megfogalmazására, definiálására az
évek hosszú sora alatt különböző és sokszínű elméletek
születtek. Azonban mindegyikben közös kulcsszavak szerepelnek:
fizikai tevékenység, testmozgás, versengés. A sportnak nem csak
az egészségvédő szerepe fontos, hanem az ember- és
társadalomformáló hatása is. A sport számos olyan dologra
felkészít, megtanít, amely az élet más területén is hasznos
lehet, amely alkalmazható. Jól szemlélteti ezt Szent – Györgyi
Albert 1930-ban elhangzott előadása is:
„ A sport, az nem csak testnevelés, hanem a léleknek is a legerőteljesebb és legnemesebb nevelő eszköze. A sport fogalma azonban nem tévesztendő össze a puszta testi ügyességgel, a rekordhajhászással, a nyereségvadászással és a primadonnáskodásokkal. Az utóbbiaknak nemcsak, hogy a sporthoz semmi közük, de a sportnak egyenesen ellenségei. A sport elsősorban szellemi fogalom. Egy sportcsapat a társadalomnak kicsinyített képe, a mérkőzés az életért való nemes küzdelem szimbóluma. Itt a játék alatt tanítja meg a sport az embert rövid idő alatt a legfontosabb polgári erényekre: az összetartásra, az önfeláldozásra, az egyéni érdek teljes alárendelésére, a kitartásra, a tettrekészségre, a gyors elhatározásra, az önálló megítélésre, az abszolút tisztességre és mindenek előtt a "fair play" a nemes küzdelem szabályaira...”
Vissza az elejére
„ A sport, az nem csak testnevelés, hanem a léleknek is a legerőteljesebb és legnemesebb nevelő eszköze. A sport fogalma azonban nem tévesztendő össze a puszta testi ügyességgel, a rekordhajhászással, a nyereségvadászással és a primadonnáskodásokkal. Az utóbbiaknak nemcsak, hogy a sporthoz semmi közük, de a sportnak egyenesen ellenségei. A sport elsősorban szellemi fogalom. Egy sportcsapat a társadalomnak kicsinyített képe, a mérkőzés az életért való nemes küzdelem szimbóluma. Itt a játék alatt tanítja meg a sport az embert rövid idő alatt a legfontosabb polgári erényekre: az összetartásra, az önfeláldozásra, az egyéni érdek teljes alárendelésére, a kitartásra, a tettrekészségre, a gyors elhatározásra, az önálló megítélésre, az abszolút tisztességre és mindenek előtt a "fair play" a nemes küzdelem szabályaira...”
Mindezek a gondolatok talán az utánpótlás sportolók esetében
fokozottabban jutnak érvényre. Hiszen az ifjú sportoló ott már
néhány éves kortól a társakkal együtt tanul meg küzdeni egy
kitűzött célért, megtanul alkalmazkodni nem csak a társakhoz,
hanem a változó környezethez és feltételekhez is. Észrevétlenül,
játszva tanulja meg a Szent-Györgyi által említett legfontosabb
polgári erényeket. Amelyeket sajnos szülővé válásuk során , a
gyermekeiket edzésre , mérkőzésre kísérő szülőként
valahogy elfelejtenek. Mintha a pálya szélén állva kitörlődne,
az adott játék a gyermekeké és nem a felnőtteké, ahol fiúknak
és/vagy lányuknak joga van gyermekként viselkedni, valamint saját
élvezetükre és szórakozásukra részt venni.
Ezért
aztán a legtöbb egyesületnél vannak a mindig, mindenhol,
legfőképpen az edzőnél többet tudó szülők. Korra, nemre való
tekintet nélkül. Ők az edzés kezdetétől a végéig szakértenek.
Mérkőzések esetén hatványozottabban. Ott nem átallanak akár az
edzőnek nekiesni és fennhangon káromkodni, szidalmazni, amiért az
ő Gézukájuk (nevezzük így) vagy épp Gizikéjük nem annyit, nem úgy és nem azon a
poszton játszott, amit ők elterveztek, kértek, követeltek.
A
szakértő szülőknek is több fajtája van. Van az állandóan
elemző, játékosokat összehasonlító és statisztikát gyártó
szülő. Aki naprakészen tudja, hogy ki hány gólt lőtt, majd
teret és időt átharsogva közli mindenkivel, kérés nélkül,
hogy az ő Gézukája (ő már másik Gézuka) már a
százötvenezer-hatszázhuszadik gólját lőtte a szezonban. Ja.
Tényleg. Csak épp nem a saját, ne adj Isten a nagyobb, hanem a
tőle kisebb korcsoportban. Mert még születésileg oda befért és
kiválóan teljesít a kisebbek között. Máshol nem. Bizonyíték
erre a korosztályában lőtt alig tucatnyi gól. De az ő
Istenáldotta Gézukája szabadidejében már más gyereket is edz
otthon, akkora kiválóság. Mert ugye az edző nem.
Van a
saját álmát megvalósítani akaró szülő. A gyermeke által
persze, mert fölötte már eljárt az idő. És a lehetőség.
Tehetség is hol volt, hol nem volt. Oldalukon a „hogy én miért
nem a Hufnágel Pistihez mentem feleségül? típusú anyukával,
akiknek mégsem vált be a nem túl fényes, városi csapatokon túl
nem jutó karriert befutó férj. Aki jogán azonban ő már ért
pl. a leshez, a cselhez, az egész focihoz. Hisz ráadásként még
otthon is állandóan foci megy a tévében. Ő azzal a lendülettel
vált képzett edzővé, ahogy a Gézukáját elvitte az adott
egyesületbe játszani. Ezért aztán megállás nélkül osztja a
taktikai tanácsot, kritizálja az edzőt, a többi játékost és
legfőképpen a saját gyerekét, aki nem hallgat az ő
bekiabálásaira. Pedig e fiúból nagy focista lesz „akárki
meglássa! Legalább így szokta mondani az apjok.„ Vagy nem. Mert
szegény Gézukától még elfelejtették megkérdezni, akar-e
focista lenni vagy inkább lepkére vadászna? Mint azt teszi a
pályán néhányszor.
Nem
kevésbé veszélyesek az óvó, féltő, mindent megmagyarázó
anyukák. Akik az első mezcibálás, az első földre kerülés,
fejen találás láttán pánikszerűen tárcsázzák a mentők,
tűzoltók, katasztrófavédők telefonszámát. Akik a legkisebb
játékhibától a legnagyobbig mindent érvekkel alátámasztanak és
megmagyaráznak: kibomlott a cipőfűző, vizes volt a pálya, nem
ragadt vagy épp túl jól ragadt a vax. Még csak 1 hónapja, 5
hónapja, 1 éve játszik a Gézuka, ne várja el senki , legfőképpen
az edző, hogy ennyi idő elteltével megfogja, elrúgja, elüsse azt
a labdát. Majd több év múlva! Ha addig egyáltalán itt hagyja,
ebben a kegyetlen környezetben, ahol most is mekkora sérülést és
ezzel együtt járó traumát szenvedett az ő kicsikéje; milyen
csúnyán megcibálták a mezt rajta és még a körme is letört.
És
vannak a kicsi Messik, Ronaldok, Görbiczek, Karabaticsok szülei.
Akik már gyermekük születésekor eldöntötték, sőt talán a
fogantatáskor eldőlt, hogy nagy sportolók lesznek. Még annál is
nagyobbak. Így aztán anyuc és apuc piedesztálra emelve isteníti
a Gézukát. Nem véve észre, hogy az évek alatt egy önző,
akaratos, hisztis kis zsarnokot faragtak a csiszolatlan
gyémántjukból. Akiknek alanyi jogon jár(na) minden, akárcsak az
őt szolgáló szüleinek, hisz a jelenlegi egyesületben mindenki
béna, tehetségtelen és érezzék megtisztelve magukat a puszta
jelenlétüktől. Gézuka minden egyes belőtt gól után
körberohanja a pályát és hosszú másodpercekig élteti magát a
közönséggel. Majd mérkőzés után, valószínűleg a szüleitől
hallott, lekicsinylő, időnként trágár szavakkal illeti edzőjét
és csapattársait a kifogásolható kiszolgálásért. És általában
szüleit is, akik nem a megfelelő színű kulacsban hozták a nem
megfelelő energiaitalát. Vagy mert nem voltak időben az öltöző
kispadja előtt térdelve az ő 8 éves testének átöltöztetése
céljából. Vagy csak mert nem kellő vehemenciával magasztalták a
tettét és ócsárolták a többiek munkáját.
Ezek a
szülők és az általuk nevelt Gézukák és Gizikék a legtöbb településen
előfordulnak a többi, gyermekük tevékenységének
visszafogottabban örülő és tehetségét reálisabban látó, nem
csak a győzelmet elismerő szülők között.
Mindenki
tudja, ebben a létért, fennmaradásért való küzdelemben nagy
felelősség hárul az egyesületre és a szülőkre. Utóbbiakat
azonban a nagymértékű szerepvállalás se ment fel bizonyos
viselkedési és etikai normák betartása alól. Vonatkozik ez mind
az edzések, a mérkőzések és mind pedig az öltözőbe lépés
idejére. De a renitens viselkedés ellen az egyesület, az edző nem
mer szólni, mert jaj, mi lesz, ha elviszik a gyereket? Jaj, a TAO,
jaj az adó, jaj a támogatás! Mindezek miatt nem jeleznek, nem
kérnek, inkább tűrnek, nyelnek. Megnehezítve ezzel jobbára a
gyermek életét. Már nincs abszolút tisztesség, összetartás,
vagy az egyéni érdek teljes alárendelése. Van meghunyászkodás,
behódolás, van önös érdek, van a pénz. És van, ami nem
változik; az „okosabb” jogán mindenbe beleszóló szülői
magatartás, a verbális és nem egyszer a tettleges formában
megnyilvánuló agresszió.
Azonban
az ő Gézukája érdekében az egyesülettől, az edzőtől mindig,
mindent elváró és kritizáló szülő mellett azért az egyesület
és az edző is elvárhat az ifjú sportoló nevelése, fejlesztése
érdekében némi együttműködést. Kimondva, leírva, esetenként
szankciót alkalmazva, ha már az alapvető viselkedési normák nem
működnek. Leginkább és elsősorban az edző tiszteletét,
valamint munkájának és felelősségének megbecsülését. Az
ellenfél játékának, teljesítményének elismerését. A saját
gyermekének - és a csapattársaknak – a szidalmazás, kritizálás,
megalázás nélküli, szeretetteljes biztatását. Nem csak a
győzelem, hanem a nap, mint nap végzett munka, az egyéni
erőfeszítés , teljesítmény értékelését. Annak szem előtt
tartását, hogy nem a szülő álmának megvalósítása miatt,
hanem a szórakozás, a barátok és a saját álmok megvalósítása
miatt sportol gyermekük. Akinek joga van gyermeknek és önmagáért
szeretve lenni.